Henkisen palautumisen tärkeys

Stressi voidaan määritellä paineiden aiheuttamaksi hälytystilaksi tai yksilön reaktioiksi sitä uhkaavaa stressitekijää vastaan. Autonominen hermosto ei kykene erottamaan stressin aiheuttajaa, vaan elimistömme reagoi samalla tavalla, stressaannumme sitten turhasta tai meitä oikeasti uhkaavasta vaarasta. Negatiiviset tunteet käynnistävät kehossa fysiologisen stressireaktion, joten siksi henkisen palautumisen peruslähtökohta on rentoutunut mieli. Henkinen palautuminen tarkoittaakin mielen rauhoittumista ja positiivista tunnetilaa.

 

Stressaantunut on jatkuvasti puolustusasemissa

 

Stressihetkellä elimistössä syntyy ylijännitystila, jonka aikana stressihormonien eritys lisääntyy, sydämen syke ja hengitystaajuus kiihtyvät, verenpaine nousee ja veren sokeripitoisuus kasvaa. Toisin sanoen elimistö valmistautuu puolustautumaan stressin aiheuttajaa vastaan. 

Jos stressiä koetaan liian usein tai se kestää liian pitkään, ei elimistö enää täysin palaudu normaalitilaan, vaan oireet kroonistuvat ja vireystila jää pysyvästi koholle. Pitkään jatkuva stressi heikentää ihmisen sopeutumismekanismeja, lisää sydänsairauksien riskiä, altistaa tartuntataudeille sekä lisää mm. astmaan sairastuvuutta. Asiantuntijoiden mukaan jopa useimmat nykyisistä sairauksista on psykosomaattisia ja näin ollen yhteydessä stressiin.

 

Rentous mahdollistaa tehokkaan suorituksen

 

Henkinen hyvinvointi on keskeinen osa kokonaisvaltaista terveyttä. Se auttaa kokemaan itsensä ja oman elämänsä mielekkäänä, ja on myös osa hyvää työkykyä. Henkisesti palautunut työntekijä on tehokkaampi ja tekee vähemmän virheitä. Mieli tarvitsee säännöllistä palautumista ihan samoin kuin muukin keho. 

 

Onko pakko meditoida, jos ei halua?

 

Kaikki mikä tuottaa sinulle iloa ja mielihyvää, edistää henkistä palautumistasi. Metsässä kävely, lukeminen, koiran kanssa lenkkeily, pallopelit, nyrkkeily, kalastaminen, kutominen tai mikä tahansa muu, sinulle mielekäs tekeminen edistää mielihyvän tunnetta ja palautumista. Syvähengitys, rentoutusharjoitukset, meditaatio, jooga ja mindfulness ovat erinomaisia keinoja rauhoittamaan mieltä ja edistämään palautumista. On kuitenkin tärkeää tehdä sellaista, mikä sopii juuri sinulle ja mistä sinä nautit. Tässä muutama keino auttamaan sinua luomaan päivästäsi henkisesti palauttavamman sekä tasapainoisemman.

 

Lisää pieniä taukoja päivääsi

Jo lyhyetkin tauot ja muutama rauhallinen hengitys rauhoittavat mieltä ja vähentää kireyttä. Mikrotauko kotona voi tarkoittaa leikkihetkeä lemmikin kanssa, lyhyttä lenkkiä auringonpaisteessa tai vaikka pientä hetkeä kahvikupin äärellä. Tärkeintä on, että pystyt irroittautumaan ajatuksista, jotka stressaavat ja saat ajatuksen virtaamaan.

Pidä huolta ravinnosta, myös karanteenin aikana

Nälkä ja verensokerien heilahtelut nostavat stressihormonitasoja ja saa pinnan kiristymään. Kotona ollessa on helppo sortua napostelemaan, tästä syystä onkin viisasta suunnitella eväät etukäteen. Meal Prep eli aterian valmistuspäivistä saa myös mukavaa ajanvietettä koko perheelle.

Muista liikkua – joka päivä!

Pienikin fyysinen aktiivisuus kohottaa mielialaa ja edistää palautumista. Jos raskas hikitreeni ei kiinnosta, voi kotona kokeilla vaihtoehtoisia treenimuotoja kuten tanssimista ruoanlaiton parissa tai venyttelyä lempi televisio-ohjelman aikana.

Subscribe

Get the latest in wellness innovation.